Titulní obrázek

Opel GT

V roce 1965 se konal autosalon ve Frankfurtu, který přinesl dvě velké novinky. Poprvé se představily japonské automobilky, rovněž tu měl premiéru model Opel GT. Sportovní dynamicky střižené kupé nemělo v tehdejší Evropě obdoby. Normálně totiž taková auta stavěly exkluzivní značky a ne velkosériový masový výrobce.

Opel nakonec auto dotáhl do sériové výroby a v roce 1968 byla spuštěna. Pod kapotou byli dva motory - základní čtyřválec 1,1 litru o výkonu 60 koní, ale více zákazníků volilo čtyřválec 1,9 litru, který posílal na zadní kola přes čtyřstupňovou převodovku výkon kolem 100 koní. Auto vážilo okolo 900 kg, takže stovku umělo za 10 sekund a rozjelo se na 185 km/h.

Opel se nechal inspirovat vozem Chevrolet Corvette. Pod hezkou karosérií, která se včetně lakování a elektroinstalace kompletovala u specialistů ve Francii a teprve poté putovala do Německa, kde ji namontovali na podvozek s motorem, se ukrývaly základy z velkosériového Opelu Kadett B. Bojoval ale s jedním problémem. Nový silnější motor používal vačku v hlavě válce, takže byl poměrně vysoký. Agregát si vyžádal dodatečnou úpravu kapoty, aby se vůbec dopředu vešel. Přední náprava byla proto lichoběžníková.

Zajímavostí jsou vyklápěcí světla, která nebyla ovládaná elektricky, ale mechanicky. V centrálním tunelu byla páka, za kterou jste museli zabrat, aby obě světla otáčející se po podélné ose proti směru hodinových ručiček vyjela. Mezi zákazníky byl nejoblíbenější vrcholný model s nejsilnějším motorem. Plně vybavené auto totiž mělo i luxusní prvky výbavy a především samosvor a podvozek se zkrutnými stabilizátory. 

Hledáte nejlevnější povinné ručení pro váš vůz? Využijte Srovnávač pojištění vozidel a ušetřete. Po zadání několika parametrů si můžete vybrat z nabídky více než deseti pojišťoven.

Opel GT se dobře prodával, i když mnohem víc aut šlo na export. Celkem se vyvezlo asi 85 % produkce, 70 % do Spojených států, kde je Opel prodával prostřednictvím dealerské sítě značky Buick. Od roku 1968 do roku 1973 se vyrobilo 103 464 vozů Opel GT. Francouzská karosárna Brisonneau & Lotz ukončila s Opelem kontrakt, protože jí koupil konkurenční Renault a ten neměl zájem na tom, aby vyráběla pro Němce. Opel by ještě zvládnul přestěhovat výrobu a stavět si karosérie sám, ale než to stačil vymyslet, v USA začaly platit nové zákony. Ty omezovaly nejen emise, ale především nutily výrobce montovat na auta nevzhledné oteklé nárazníky.